Promotie is voor ieder bedrijf misschien wel het belangrijkste wat nodig is om te groeien en meer bekendheid te genereren. De kosten die hier aan verbonden zijn, kunnen immens zijn. Is het realistisch om te bedenken dat je wereldwijd bekend bent en maar blijft groeien, maar dan zonder promotiekosten? Voor lifestyle- en kledingmerk Balr. is het antwoord hierop volmondig ja!

Dat een simpel ontwerp kan uitgroeien tot een merk wat wereldwijd bekend is bewijst Balr. Het is niet alleen bekend, maar wordt ook gedragen door grote sporters en bekende DJ’s, zoals Fernando Torres, Neymar, Hardwell en Martin Garrix. Dat allemaal door gebruik te maken van het eigen netwerk en zonder promotiekosten of andere ingewikkelde marketingstrategieën.

Balr. is in 2013 opgericht door drie Nederlandse profvoetballers: Demy de Zeeuw, Gregory van der Wiel en Eljero Elia. Balr. omschrijft zichzelf als: “De belichaming van een modern internationaal luxueuze lifestyle. Het is toegankelijk voor iedereen die hard werkt.” Dat internationaal was voor Demy een belangrijk aspect, hij wilde geen Nederlands merk zijn. Het moest meteen zo groot mogelijk zijn met een zo breed mogelijk publiek.

Een lifestyle merk
Balr. is ontstaan nadat Demy de Zeeuw in zijn periode bij Spartak Moskou merkte dat voetballers geen eigen stijl hadden. “Voetballers nemen veel van elkaar over, het zijn rolmodellen die vaak vragen krijgen waar ze ‘dit’ of ‘dat‘ gekocht hebben.” Het idee was om een sportmerk te creëren, maar winnen van Nike en Adidas op dat gebied was een onmogelijke optie. Zo werd de focus naar buiten het veld gelegd, een lifestyle merk.

De kledinglijn van Balr. is vrij simpel en ontzettend herkenbaar. Bijna alle kleding is zwart wit, tijdloos, met de tekst Balr. voorop. Inmiddels zijn er meerdere varianten op het oorspronkelijke merk, maar bij alle kledingstukken staat er ergens, op een opvallende plek, de tekst Balr.

De doelgroep bestaat volgens Balr. uit voetbalfans tussen de 20 en 30 jaar die woonachtig zijn in de grote stad en die buiten het veld graag volgens de laatste mode voor de dag komen. Je kunt je afvragen of de doelgroep niet al veel groter is dan 20 en 30 jaar, je ziet tegenwoordig steeds jongere mensen ook hun kleding dragen. Zeker is het inmiddels zo bekend geworden dat het niet meer alleen voetbalfans zijn die het dragen.

Brandscaping
Naast het eigen Instagramaccount @balr hebben ze een power kanaal @433 en meerdere subaccounts op Instagram die samen meer dan 18 miljoen volgers hebben. Op deze manier kunnen ze uit verschillende hoeken content plaatsen. “Unieke content is het speerpunt. We posten elke dag en hebben veel beeldmateriaal dat goed scoort.” Crosspromotie over de verschillende kanalen heen bleek zeer effectief”, aldus Demy de Zeeuw in een interview met marketingfacts.nl.

De strategie die Balr. gebruikt is die van marketingdeskundige Andrew Davies, brandscaping. Brandscaping is de theorie die zegt dat je publiek altijd al ergens is. Andere merken of mensen hebben allang al de aandacht van dat product. Door samen te werken met hen bereik je in één klap je hele doelgroep, vaak zonder dat het geld kost.  

Balr. is groot geworden met heel weinig betaalde promotie op Instagram of andere social media. Het enige platform waar betaald wordt voor advertenties is Facebook. Dit omdat hier heel specifiek op de doelgroep gericht kan worden. Balr. gebruikt het netwerk om hun heen om te groeien.

Inzet profvoetballers
Tijdens de transfer van Angel di Maria van Manchester United naar Paris Saint-Germain werd Di Maria op het vliegveld in Qatar, waar hij medisch gekeurd werd, gespot met een Balr. shirt aan. Dit shirt had hij gekregen van Daley Blind, zijn teamgenoot bij Manchester United. Daley Blind kent de oprichters van Balr. weer van het Nederlands Elftal. De foto van Di Maria in het shirt werd door de pers wereldwijd gedeeld en zo kwam Balr. aan hun free publicity. Daarnaast sturen ze spullen op en krijgen ze daar content en promoties voor terug.

Naast Di Maria zijn er nog veel meer profvoetballers die het merk dragen. Marco Verratti (PSG), Douglas Costa (Juventus), Mehdi Benatia (Juventus), James Rodriguez (Bayern München) en nog veel meer. Al deze profvoetballers, met miljoenen volgers op Instagram, dragen het omdat ze de kleding mooi vinden. De kracht zit hem in de geloofwaardigheid en herhaling wat de verkoop van de shirts stimuleert.

Balr. hotel
Balr. is nog lang niet uitgegroeid zeggen ze zelf. Het doel is om een echt lifestyle imperium op te bouwen. Sinds kort hebben ze een samenwerking met Blue Marlin Ibiza, een populaire club op Ibiza. Het personeel loopt in speciaal ontworpen kleding. De strandbedden zijn bedekt met Balr. handdoeken en hebben ze de Balr. Blue Marlin Ibiza pop-up store geopend. Verder sluiten ze niet uit dat er voor 2020 een heel Balr. hotel staat!